سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت نمونه برداری از گره تیروئید

?? علت نمونه برداری از گره تیروئید بررسی بافت‌های تیروئید، تشخیص سرطانی بودن غده تیروئید است. در ادامه این مقاله از سایت مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی باید اشاره کنیم که نمونه برداری یا بیوپسی تیروئید روش کم عارضه‌ای است که با کمک آن مایع نمونه برداشته می‌شود و برای بررسی‌های لازم به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

در این آزمایش کمی از ندول‌های تیروئید توسط یک سوزن نازک برداشته می‌شوند و پزشک از طریق آنها تشخیص می‌دهد که آیا فرد برای نیاز به درمان دارد یا خیر. همه افراد به این آزمایش نیازی ندارند، فقط بیمارانی که سابقه خانوادگی سرطان تیروئید یا علائمی مانند مشکلات تنفسی و ندول‌های بزرگ دارند باید این آزمایش را انجام دهند.

?? نمونه برداری از گره تیروئید یا fna چیست؟

زمانی که یک سری مشکلات در معاینات بالینی غده تیروئید نشان داده می‌شود، افراد باید برای انجام نمونه برداری اقدام کنند. علت نمونه برداری تیروئید بررسی ناهنجاری‌های مربوط به غده تیروئید از جمله توده‌های خوش‌خیم و بدخیم و دیگر مشکلات تیروئید است.

با کمک این تست بی‌خطر، ماهیت ندول‌ها و ناهنجاری‌های غده تیروئید بررسی می‌شود. این ناهنجاری‌ها می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. در این روش پزشکان غدد به جای برش جراحی و برداشتن بافت بدن، سوزن باریک را به بافت غده وارد می‌کنند و با کمک آن مایع نمونه از غده برداشته می‌شود و برای بررسی‌های پاتولوژیک به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

?? علت نمونه برداری از گره تیروئید چیست؟

شایع‌ترین علت نمونه برداری از گره تیروئید این است که پزشکان تشخیص دهند به چه دلیلی این بافت‌ها و برآمدگی‌ها بر روی غده تیروئید ایجاد شدهاند. با توجه به اینکه نتایج نزدیک به 95 درصد دقیق هستند، این شیوه آزمایش بسیار مناسب است. اما بیوسی یا نمونه برداری از گره‌های تیروئید معمولاً به دلایل زیر انجام می‌شود:

تشخیص سرطان

مهم‌ترین علت نمونه برداری از گره تیروئید، تشخیص سرطانی بودن ندول تیروئید است. از طریق این تست و تشخیص زود هنگام، می‌توان از سرطان تیروئید جلوگیری کرد.

ارزیابی وضعیت ندول‌ها

افرادی که ندول‌های تیروئیدی بزرگ دارند، از طریق این نمونه برداری می‌توانند هرگونه تغییر در اندازه یا ظاهر آن را در طول زمان بررسی کنند.

بررسی اندازه تیروئید

نمونه برداری از گره تیروئید می‌تواند به تشخیص اندازه و مشخصات بافت‌های تیروئید کمک کند و تصمیم‌گیری پزشکان را برای هرگونه درمان راحت‌تر کند.

 

علت نمونه برداری از گره تیروئید چیست؟

 

بررسی کیست‌های تیروئید

کیست‌ها یک سری توده پر از مایع هستند که باعث ایجاد درد در گلو می‌شوند. این توده‌ها به ندرت سرطانی بوده، اما با نمونه برداری می‌توان تشخیص داد که آیا نیاز به درمان دارند یا خیر.

بیماری پرکاری تیروئید

بیماری گریوز یا پرکاری تیروئید باعث ترشح مقدار زیاد هورمون در تیروئید و بزرگ شدن آن می‌شود. از طریق این تست می‌توان جلوی روند پیشرفت بیماری پرکاری را گرفت.

بیماری هاشیموتو

هاشیموتو یک بیماری نادر تیروئید است که در آن سلول‌های ایمنی به غده حمله‌ور می‌شوند. در چنین شرایطی گلو متورم شده و هورمون‌های تیروئید کمتر از حد طبیعی هورمون ترشح می‌کند.

عفونت غده تیروئید

اگر گره‌های تیروئید دچار عفونت شوند، معمولاً فرد درد زیادی در گلوی خود احساس می‌کند و غده تیروئید دچار تورم شدید می‌شود. با انجام این آزمایش می‌توان تشخیص داد تا چه حد این عفونت خطرناک و هشدار دهنده است.

?? چه افرادی به نمونه برداری از گره تیروئید نیاز دارند؟

در مجموع همه افرادی که مبتلا به ندول تیروئید هستند، نیاز به انجام این آزمایش ندارند. علائمی که ممکن است نشان‌دهنده نیاز به نمونه برداری باشد شامل موارد زیر هستند:

1- وجود توده‌ در گردن

2-  تورم و التهاب گردن

3- درد در ناحیه تیروئید

4- تغییر صدا 

5- مشکل در بلع و تنفس در صورت داشتن گره‌های متعدد و بسیار بزرگ

 

چه افرادی به نمونه برداری از گره تیروئید نیاز دارند؟

 

?? نحوه انجام نمونه برداری از گره تیروئید

برای انجام نمونه برداری تیروئید حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص این کار را انجام دهید. علت نمونه برداری از تیروئید به دلیل اطمینان خاطر از عدم وجود ناهنجاری‌ها در ندول‌های تیروئید است. بنابراین پزشکان باید با دقیق‌ترین دستگاه‌ها این فرایند را انجام دهند.

نمونه برداری از تیروئید می‌تواند از طریق سوزن خیلی نازک که به داخل گره وارد می‌شود انجام شود. در این روش قبل از آن یک سونوگرافی کلی از تیروئید انجام می‌شود که مکان دقیق، اندازه و کیفیت بافت‌های تیروئید را نشان می‌دهد.

سپس ناحیه گردن با مواد ضدعفونی تمیز می‌شود و در صورت نیاز از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا هیچگونه بیمار هیچگونه دردی را احساس نکند.

پس از انجام رادیولوژی، سوزن خیلی نازک به داخل گره تیروئید وارد می‌شود و زمانی که سوزن وارد گره‌ها شد، پزشک نمونه را تهیه کرده و به مرکز پاتولوژی ارسال می‌کند. در هر حال برای اطمینان چند نمونه نیاز است و پس از اتمام نمونه‌گیری برای جلوگیری از خونریزی و تورم، محل ورود سوزن چند دقیقه فشار داده می‌شود و کل فرایند نمونه برداری 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

?? نمونه برداری از گره تیروئید در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

برای انجام نمونه برداری از گره تیروئید باید حتماً به مراکز معتبر با داشتن پزشکان و رادیولوژیست‌های مجرب مراجعه کنید. در این مراکز معمولاً ابتدا ضرورت و علت نمونه برداری از گره تیروئید مورد بررسی قرار می‌گیرد و پزشک تشخیص می‌دهد که آیا فرد به این آزمایش نیاز دارد یا خیر.

 

نمونه برداری از گره تیروئید در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی

 

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا یکی از بهترین مراکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران است که در آن جهت بررسی وضعیت بافت‌های تیروئید، انواع نمونه گیری از طریق سوزن و سونوگرافی را برای بیماران انجام می‌شود.

?? پزشکان رادیولوژی چند نمونه مختلف از غده تیروئید را تهیه کرده و به مرکز پاتولوژی ارسال می‌کنند. نتایج این تست باید بسیار دقیق باشد، چراکه هرگونه تشخیص اشتباه می‌تواند فرایند درمان فرد را به تعویق بیندازد. در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی از بهترین دستگاه‌ها برای بررسی ندول‌های تیروئید استفاده می‌شود و نتایج توسط بهترین پزشکان تفسیر و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

برای درخواست نوبت با شماره 02188890065 تماس بگیرید
حتما بفرمایید از سایت تماس گرفتید تا از خدمات نوبت دهی آنلاین بهرمند شوید

خلاصه مطالب

علت نمونه برداری از گره تیروئید بررسی ناهنجاری‌های ندول‌های تیروئید و خوش‌خیم بودن و بدخیم بودن آنهاست. وجود چنین بافت‌هایی بر روی غده تیروئید بسیار طبیعی است، اما نتایج این آزمایش می‌تواند نشان دهنده وجود کیست، عفونت، توده‌های بدخیم یا سرطانی در غده تیروئید باشد. در چنین شرایطی پزشک راهکارهای درمانی لازم را در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

برای دریافت نتایج دقیق از این آزمایش حتماً به مراکز سونوگرافی معتبر مراجعه کنید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا بهترین مرجع برای انجام تست fna است. در این آزمایشگاه پزشکان رادیولوژیست با دستگاه‌های پیشرفته نمونه‌گیری را برای شما انجام می‌دهد و نتیجه در کوتاه‌ترین زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای دریافت نوبت با شماره‌های مندرج در صفحه اصلی تماس بگیرید.

 

برای دانلود pdf مقاله کلیک کنید.

 

منبع: سایت دکتر اخلاقی نیا و علت نمونه برداری از گره تیروئید